Socialstyrelsen använder nattfastans längd som en kvalitetsindikator och rekommenderar att nattfastan inte bör överstiga 11 timmar. Det är viktigt att minska nattfastan för att underlätta sårläkning, förebygga undernäring, minska risken för fall och för att ge högre livskvalitet.

Delsbo firar bästa nattfasteresultatet

Publicerad den 11 maj 2015

Idag firar äldreboendena Månsbacken och Edshammar i Delsbo att de hade det bästa resultatet på senaste nattfastemätningen.

Socialstyrelsen använder nattfastans längd som en kvalitetsindikator och rekommenderar att nattfastan inte bör överstiga 11 timmar. Det är viktigt att minska nattfastan för att underlätta sårläkning, förebygga undernäring, minska risken för fall och för att ge högre livskvalitet.

- De har lyckats förbättra resultatet genom ett gott samarbete mellan dag-, kväll-, natt- och kostpersonalen, säger verksamhetschef Inger Myrsten. Måltiderna är jämnt fördelade över dagen, och kvällspersonalen förbereder mellanmål som nattpersonalen kan servera. Nattpersonalen har med sig mellanmålen och erbjuder de boende det när de går in till dem på natten.

För att bryta nattfastan behövs enligt en generell rekommendation 100 kcal och 10-15 g kolhydrat vilket motsvarar till exempel en banan, 2 dl nyponsoppa, 1 dl fruktyoghurt, 2 dl mjölk, 1 ½ dl varm choklad eller en halv smörgås.

60 avdelningar på Hudiksvalls äldreboenden var med vid den senaste mätningen. Månsbacken och Edshammar hade de bästa resultaten med i snitt 9 timmar och 41 minuter respektive 10 timmar, vilket också var en stor förbättring utifrån deras resultat vid föregående mätning.

Det goda resultatet firades med en gemensam lunch under onsdagen för de boende tillsammans med dag-, kväll- och nattpersonalen på Månsbacken och Edshammar samt kostenhetens personal i Delsbo.  Klint-Olle och Lasse Hansson stod för underhållningen.

Granskad/uppdaterad den 19 maj 2015