Funderar du på att bygga?

Flygfoto Hudiksvall

Under våren är det högsäsong för bygglovsansökningar. Om du har tänkt bygga något till sommaren är det därför viktigt att du lämnar in din ansökan i god tid.

Ska du bygga nytt, ändra eller riva måste du nästan alltid skicka in en ansökan om bygglov eller göra en anmälan till kommunen. Det är när du skickar in en ansökan om lov eller en anmälan som själva bygglovsprocessen startar. Nu kan du också ansöka om bygglovsärenden och boka rådgivning digitalt.

Kom ihåg att skicka in din ansökan i tid

Från det att du skickar in din bygglovsansökan och vi har fått det underlag vi behöver påbörjas handläggningstiden. Handläggningstiden för ett komplett bygglovsärende är 10 veckor, därför är det bra om du skickar in din ansökan i tid.

Nu kan du ansöka om bygglovsärenden digitalt

I den nya e-tjänsten för bygglovsärenden kan du ansöka om bygglov, förhandsbesked, strandskyddsdispens och lämna in bygganmälan. E-tjänsten guidar dig som användare genom processen och gör det enklare att göra rätt. För att kunna använda e-tjänsten måste du ha en e-legitimation, som till exempel mobilt bank-id.

- Den nya e-tjänsten för bygglovsärenden underlättar och effektiviserar våra processer, något som i förlängningen bör minska våra kötider, säger tillförordnad chef för plan- och bygglovskontoret Kim Andersson Blomqvist.

Ansök om bygglovsärenden digitalt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vad ska en ansökan innehålla?

En ansökan om bygglov ska bland annat innehålla en signerad ansökningsblankett, en situationsplan, förslag till kontrollplan, anmälan om kontrollansvarig och plan-, fasad och sektionsritningar.

Läs mer om bygglov och vilket underlag som behövs till din ansökan

Behöver du hjälp med din bygglovsansökan?

Visste du att det finns en e-tjänst tillgänglig för dig som behöver kontakt med en handläggare för personlig rådgivning gällande ditt bygglovsärende?

Boka tid för rådgivning hos plan- och bygglovsenheten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.