Kommunen anmäler till IVO efter dödsfall
Hudiksvalls kommun har nu avslutat sin lex Sarah-utredning efter ett dödsfall inom hemtjänsten. Utredningen visar att ett trygghetslarm inte besvarades på grund av felaktiga arbetssätt, brister i hur rutiner följdes och otydlig ansvarsfördelning mellan personalgrupper. Händelsen anmäls nu till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
Utredningen visar att brukaren larmade på morgonen men att larmet inte hanterades enligt gällande rutiner. När personal senare kom till brukaren påträffades personen avliden.
Utredningen visar också att det fanns brister i larmhantering, överrapportering och ansvarsfördelning mellan arbetspass.
Kommunen bedömer att det handlar om ett allvarligt missförhållande enligt socialtjänstlagen och gör därför en anmälan till IVO.
– Vi ser mycket allvarligt på det som har hänt. Utredningen visar tydligt att våra rutiner inte följdes och att det har funnits arbetssätt som inte varit acceptabla, säger Ann-Sofie Åhs Bodin, förvaltningschef.
Flera åtgärder har redan genomförts efter händelsen. Rutiner för larmhantering och överrapportering har setts över och personalen har fått information och stöd kring arbetssätt, ansvar och följsamhet till rutiner.
Kommunen har också gjort förändringar i verksamheten för att stärka hanteringen av trygghetslarm och minska risken för att liknande händelser ska inträffa igen. Ytterligare åtgärder och uppföljningar kommer att genomföras framöver.
– När en person larmar ska man få hjälp. Det ska aldrig råda någon tvekan om vem som ansvarar för att agera. Vi har redan gjort förändringar och kommer fortsätta följa upp arbetet noggrant, säger Ann-Sofie Åhs Bodin.
Arbetsrättsliga åtgärder har vidtagits efter händelsen. Kommunen lämnar inga ytterligare kommentarer kring enskilda personalärenden.
Tidigare nyhet om ärendet: Kommunen utreder brister i larmhantering efter dödsfall