Trygghet i förskolan – frågor och svar
Hudiksvalls kommun har låtit en extern part granska hur organisationen har hanterat situationen i förskoleverksamheten under hösten 2025, efter att det väckts oro kring barns trygghet.
Granskningen omfattar kommunens beslut, arbetssätt och ansvar, och utgör ett underlag för det fortsatta arbetet med att stärka rutiner och säkerställa en trygg verksamhet.
Om utredningen
Vad har ni utrett?
Utredningen består av två delar. I den första delen som är klar nu i april har en extern part granskat hur kommunen har hanterat situationen under perioden september till och med december 2025, vilka beslut som har fattats, vilka rutiner som har funnits och hur vi har tillämpat dem.
Utredningen handlar inte om att fastställa vad som har hänt i de misstänkta händelserna. Det är en fråga för polisen.
Det andra steget i utredningen, som startar nu, handlar om Lärandeförvaltningens krisarbete under januari 2026 och hur kommunen har hanterat förtroendefrågan. Den delen väntas bli klar någon gång under våren 2026.
Varför utreder ni inte vad som faktiskt har hänt?
Det ligger inte inom kommunens uppdrag att utreda misstänkta brott. Det gör polis och åklagare. Vårt ansvar är att säkerställa att verksamheten och de vi är till för är trygga och att vi agerar korrekt som arbetsgivare.
Varför får vi inte veta allt?
Vi tillämpar samma principer som i alla ärenden: öppenhet där det är möjligt och sekretess där det krävs enligt lag. Det gäller särskilt uppgifter om enskilda personer och sådant som rör personalärenden eller brottsutredningar.
Varför får vårdnadshavare inte vara en del av utredningen?
Utredningen granskar hur kommunen som organisation har agerat. Den är inte en prövning av enskilda personers upplevelser eller en process där externa parter deltar.
Varför tar ni inte in vårdnadshavares perspektiv?
Utredningen bygger på att granska beslut, rutiner och ansvar i organisationen. Det betyder inte att vårdnadshavares perspektiv är oviktiga. De är en del av den bild som kommunen tar hänsyn till men de hanteras inte i den här utredningen.
Varför får vi inte svar på alla frågor?
Vi svarar på de frågor som kommunen har ansvar för och kan besvara.
Det finns frågor som ligger utanför vårt uppdrag eller omfattas av sekretess och som vi därför inte kan svara på även om vi förstår att det finns ett stort behov av svar.
Varför lämnar ni inte ut alla handlingar?
Vi följer offentlighetsprincipen och lämnar ut handlingar i enlighet med lag. Det innebär att vi lämnar ut det som är offentligt men skyddar uppgifter som bedöms omfattas av sekretess.
Hur kan ni hävda att vårdnadshavare inte är en part. Det här handlar om barn på förskola?
Den här utredningen är en granskning av kommunens verksamhet och i den delen är vårdnadshavarna inte en part.
Vi förstår att frågan berör starkt. Samtidigt är det viktigt att skilja på frågor som rör enskilda barn och familjer och en granskning av kommunens organisation.
Varför agerar ni inte på alla synpunkter?
Vi har fått in många synpunkter och det finns ett stort engagemang i frågan.
De synpunkter som kommer in är en del av de underlag vi har med i vårt arbete.
Samtidigt behöver vi som kommun ta ansvar för helheten och fatta beslut som fungerar i verksamheten som helhet. Vi behöver göra samlade bedömningar utifrån vårt uppdrag och de förutsättningar som gäller.
Kritik och utpekade brister
Varför fungerade inte hanteringen som den skulle?
Även när vi följer reglerna kan det uppstå situationer där det inte är tillräckligt tydligt hur vi kan och ska göra.
Utredningen visar att det har funnits sådana oklarheter hos oss som har påverkat hur vi har agerat. Det handlar om arbetssätt och ansvar, inte om att vi har brutit mot lagen.
Sammanfattningsvis behöver vi tydligare arbetssätt, tydligare ansvar och en gemensam syn på hur vi ska tolka och använda regelverket.
Varför ska ansvariga personer vara kvar på sina jobb?
Utredningen pekar på brister i våra rutiner och arbetssätt, inte på enskilda medarbetare. Det viktiga nu är att förändra hur vi arbetar så att vi säkerställer att det fungerar framåt.
Får det några konsekvenser?
Ja. Utredningen leder till att vi ändrar hur vi arbetar. Vi tydliggör ansvar, ser över våra rutiner och säkerställer att de fungerar i praktiken.
Det handlar om hur vi agerar i liknande situationer framåt och om hur vi följer upp att det faktiskt fungerar.
Varför får vi inte svar på alla frågor? Döljer ni något?
Utredningen har haft ett tydligt uppdrag: att granska kommunens hantering. Den kan inte besvara alla frågor om vad som har hänt i de misstänkta händelserna.
Vi redovisar det som utredningen omfattar och det vi kan dela enligt lag. Samtidigt finns det uppgifter vi inte får eller ska offentliggöra, till exempel sådant som rör enskilda personer eller pågående utredningar.
Olika frågor hanteras också i olika system. Polisen utreder brott, arbetsgivaren hanterar arbetsrätt och kommunen granskar sin egen verksamhet. Vi försöker vara så tydliga som möjligt med vad som ligger var.
Den arbetsrättsliga processen
Kommer personen att fortsätta jobba i Hudiksvalls kommun?
Nej. Vi har gjort en samlad bedömning av vad som krävs för att säkerställa trygghet i verksamheten. Arbetsgivaren, den fackliga organisationen och den berörda personen är överens om att det inte är möjligt att anställningen kvarstår.
Hur kan ni både säga att personen inte är dömd och ändå att personen inte ska jobba kvar?
Det är en svår men viktig balans där vi som arbetsgivare måste göra en bedömning av vad som är bästa vägen framåt för verksamheten och för alla berörda.
När det inte finns rättslig grund för avsked eller uppsägning krävs andra lösningar. Så har det varit i det här fallet.
Hur ser den lösningen ut?
Vi har gjort en ekonomisk uppgörelse och även stöttat med flytthjälp och erbjudit samtalsstöd. Det innebär en avgångsersättning som motsvarar 15 månadslöner plus kostnaden för flytt och samtalsstöd. Kostnaden ska ses i relation till att vi med den här lösningen är överens om att personen lämnar verksamheten och att vi därmed undviker en lång och osäker rättsprocess.
Skyddar kommunen personen?
Vi säkerställer att verksamheten är och upplevs som trygg för alla, samtidigt som vi agerar rättssäkert som arbetsgivare och tar hänsyn till medarbetarens situation.
Har ni utgått från rykten eller fakta?
Vi har gjort våra bedömningar utifrån den fakta vi haft och vårt ansvar för verksamheten och som arbetsgivare.
Betalar ni ut pengar till någon som kan ha gjort fel?
Vi betalar inte ut pengar för ett agerande. Vi hanterar en arbetsrättslig situation enligt de regler som gäller.
Förtroende och kritik
Hur ska vi lita på kommunen nu?
Vi vet att förtroendet påverkas när något sådant här händer, särskilt när det gäller barn och trygghet.
Det vi kan göra är att vara öppna med hur vi har hanterat situationen, tydliga med vad vi ser behöver förbättras och konsekventa i hur vi arbetar framåt.
Utredningen visar att det har funnits oklarheter i hur vi ska agera i vissa situationer. Det tar vi på allvar och arbetar med att tydliggöra ansvar och säkerställa att våra rutiner är kända och används i praktiken.
Vi har också förstärkt trygghetsarbetet i verksamheten och kommer att följa upp att det fungerar i vardagen.
Förtroendet byggs genom det vi gör över tid när vi visar att det fungerar.
Har ni gjort fel?
Utredningen visar vad som har fungerat och vad som behöver förbättras.
Det tar vi ansvar för genom konkreta åtgärder.
Är det här ett tecken på större problem i kommunen?
Vi ser det som en specifik händelse som vi tar på stort allvar. Samtidigt kommer vi att använda lärdomarna för att stärka arbetssätt i hela organisationen.
Kan ni garantera att det inte kommer att hända igen?
Nej men vi gör vad vi kan för att det inte ska göra det.
Varför anställer ni män i förskolan?
Trygghet i förskolan bygger på arbetssätt, rutiner och ansvar, inte på kön. Alla medarbetare ska följa samma krav och arbetssätt.
Kan föräldrar kräva särskilda lösningar?
Vi har ett ansvar att bedriva verksamheten likvärdigt och rättssäkert. Vi tar emot synpunkter och gör anpassningar där det är möjligt men vi kan inte fatta beslut utifrån enskilda krav. Verksamheten styrs av lag och av vårt uppdrag.
Varför lämnar ni inte ut alla handlingar? Har ni något att dölja?
Vi följer offentlighetsprincipen och lämnar ut det vi kan. Vissa uppgifter omfattas av sekretess och kan inte lämnas ut.