Nya lokaler på Ulvberget

Person pekar på ny lokal samtidigt som annan person tittar in i det nya rummet

Nu har avfallsverksamheten påbörjat flytten till de nya lokalerna på Ulvberget.

Avfallsverksamheten i Hudiksvalls kommun har nu fått en byggnad som möter behoven av omklädningsrum, matsalar, kontor och mötesrum. Verksamheten har ökat till 50 anställda som i dag är utspridda i baracker, småhus och kontor på flera adresser.

- Äntligen ska vi samla våra medarbetare till Ulvberget och dessutom under samma tak. Det kommer att göra arbetslivet enklare för alla och vi kan fokusera på att leverera det dagens avfallshantering kräver, säger Pär Norberg, avfallschef Hudiksvalls kommun.

Byggnaden är hyrmoduler i tre våningar med ett redigt tak. Flytten har börjat och man möblerar med begagnade möbler från kommunens förvaltningar i första hand. Bland annat har man fått skrivbord från Trygg Hemgång och bokhyllor från Rosenborgs äldreboende. I andra hand letar verksamheten begagnat enligt kommunens avtal.

Huset har solceller precis som taket till återvinningscentralen haft i 15 år. Den nya byggnaden är alltså inget extra kontor utan huset ersätter dagens baracker och utspridda småkontor.

  • Närsorterat är ett nytt uppdrag. Alla kommuner i Sverige ska samla in pappersförpackningar, plastförpackningar, metallförpackningar samt glas vid villor och fritidshus. För att klara det krävs fler anställda medarbetare.
  • Kommunen börjar köra egna sopbilar i hämtningen. Det innebär att nya medarbetare ska få plats i omklädningsrum, matsalar, kontor och mötesrum som fungerar i vardagen.
  • Byggåterbruket utvecklas och kravet på kontroll på avfallsflöden och deponin ökar. Verksamheten har nu runt 50 anställda, men de är trångbodda.

Kommunal avfallshantering i Sverige bekostas via abonnemanget som alla fastighetsägare har. Du som bor i lägenhet betalar sophanteringen via hyran. Det är alltså ingen skatt som går till avfallshantering.

Kommunal avfallshantering ska inte ge vinst utan målet är att gå plus minus noll.