• Start
  • » Nyheter
  • » Tips från Konsumentvägledningen inför julhandeln

Tips från Konsumentvägledningen inför julhandeln

Publicerad den 1 december 2016

Julen närmar sig med stormsteg och många av oss har redan börjat handla våra julklappar. Stanna upp en stund i julstressen och läs dessa goda råd inför julhandeln! Det finns nämligen god anledning att tänka över en stund både de rättigheter men också skyldigheter man har som konsument.

Var noga med att se till att klapparna går att byta eller lämna tillbaka. Spara därför alltid kvittot ifall du behöver byta eller reklamera julklappen. Fråga alltid vad som gäller vid köpet! Erbjuder butiken öppet köp, det vill säga möjlighet att få lämna tillbaka en obrukad vara och få pengarna tillbaka, eller har butiken bytesrätt, det vill säga möjlighet att få byta in varan mot en annan likvärdig eller få ett tillgodokvitto? Öppet köp och bytesrätt är nämligen frivilliga åtaganden från butikerna. Som konsument har du alltså ingen laglig rättighet att återlämna en felfri vara, men de flesta butiker tillämpar dock öppet köp eller bytesrätt. Fråga dock innan du betalar så blir du helt säker på vad som gäller.

Det är även helt frivilligt för en butik att lämna en garanti, viktigt att veta är dock att du alltid har de rättigheter som konsumentköplagen ger dig. En garanti innebär att säljaren under en viss tid tar på sig att svara för varans funktion, men konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en trasig vara (med ursprungligt fel) i tre år!

Internethandeln ökar stadigt och i och med den kommer både lämpliga lösningar och svåra problem. Visst är det skönt att sitta hemma i lugn och ro och handla, men det kan också ställa till problem med varor som inte levereras i tid, eller som helt och hållet lyser med sin frånvaro. Viktigt att veta är att vid så kallad distanshandel har du rätt att ångra ett köp inom Sverige inom 14 dagar från den dag du tagit emot varan. Är det en tjänst, till exempel ett abonnemang gäller ångerfristen från den dagen avtalet ingås. Du har rätt att få varan levererad inom 30 dagar från beställningen, men om ni har avtalat om kortare tid gäller förstås det. Kontrollera därför alltid företagets uppgifter innan du genomför ditt köp, om det blir så att du ångrar ditt köp. Är butiken trovärdig, vilka omdömen har den fått? Granska informationen som finns på deras hemsida, finns alla uppgifter du behöver? Finns tillräckliga uppgifter om företagets adress, telefonnummer och har de en kundtjänst du kan vända dig till? Se också över totalpriset, vad som ingår i priset, vad de har för leveranstid och vilken returrätt du har.

Tänk på att du riskerar mycket om du väljer att betala i förskott! Ett gott råd är att betala mot faktura om det är möjligt eller undersök om det finns möjlighet att nyttja en banks tjänster för att handla och betala säkert.

Samma regler om distanshandel gäller även när du handlar på en torghandel som i en butik. Säljaren ska enligt lag informera om vart du kan vända dig om du har eventuella klagomål. Om du köper en vara för mer än 300 kronor har du rätt att kräva skriftlig information om kontaktuppgifter och hur du kan utnyttja ångerrätten. Kom ihåg att även här gäller 14 dagars ångerrätt, vid köp för minst 400 kr.

Om du har beställt något som du ämnat ge bort i julklapp och inte får varan levererad förrän efter julafton, trots att du och säljaren gjort upp om leveransdag, kallas det för dröjsmål eller försenad leverans. Då har du som köpare rätt att häva köpet, alltså att köpet går tillbaka.

Ofta blir man som konsument erbjuden att köpa en tilläggsförsäkring när man handlar hemelektronik eller vitvaror. Frågan man bör ställa sig är om denna försäkring verkligen är nödvändig. Undersök vad som ingår i din hemförsäkring, vad varans garanti innebär samt vad konsumentköplagen säger!

Bra att veta om varan går sönder

Är det fel på en produkt har du tre år på dig att reklamera, förutsatt att varan inte har använts på ett felaktigt eller onormalt sätt. Vänd dig till affären du köpt varan, så fort du upptäcker ett fel. Ta med dig kvittot och varan. Om det är så att affären inte längre existerar, kan du vända dig till direkt till tillverkaren eller importören istället. Har du inte möjlighet att själv besöka butiken går det lika bra att göra en skriftlig reklamation, behåll då en kopia på det du skickat, allra säkrast skickar du rekommenderat brev, då har du ett bra bevis på att paketet gått tillbaka. Säljaren har två försök på sig att försöka åtgärda felet, går det inte kan du ha rätt till ny vara eller att häva köpet i vissa fall. Kontakta din lokala konsumentvägledare om du har funderingar kring detta!

Om du har ett presentkort, vänta inte för länge med att använda det! Ett presentkorts giltighetstid kan variera från ett par månader till 10 år eller i bästa fall till och med längre, men det kan ju vara så att butiken upphör. Så uppmärksamma vad som står på presentkortet. Den tid som står på kortet gäller! Presentkortet ska behandlas som en värdehandling. Du kan sällan lösa in presentkortet och få pengar tillbaka, det är inte heller alltid du kan få tillbaka växel om du handlar för mindre än vad du har till godo. Ett presentkort är en värdehandling på samma sätt som pengar så om du tappar bort det har du inte rätt att få ett nytt av butiken.

Var också noga med din budget. Ha koll på dina pengar! Hur mycket pengar kan och vill du lägga på julklappar? Tänk på att en jul kan bli underbar och fridfull utan att behöva ge en ansträngd hushållskassa. Julklappar behöver inte vara nya och dyra prylar! Ta en stund och se över din ekonomi. Hur mycket pengar finns kvar efter att alla löpande räkningar är betald?

Tips på julklappar för den som tänker på ekonomisk hållbarhet

  • Ge bort lite av din tid: sitt barnvakt till några som kanske behöver ensamtid , ge bort ett mysigt kondisbesök, ge en behövlig massage, baka något gott och ge till en god vän
  • Bjud på en lunch eller önskemiddag på hemmaplan, lyxa till det med förrätt, varmrätt och efterrätt
  • Fynda julklappar på loppis eller second hand
  • Har du skott från en trevlig krukväxt? Ge bort en planta!
  • Ett presentkort med erbjudandet av fönsterputsning eller trädgårdsskötsel kan vara mycket uppskattad!

Och kom framför allt ihåg!

Låter ett erbjudande för bra att vara sant? Då är det förmodligen så…

Och unna dig att HA EN RIKTIGT GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR!

Konsumentvägledningen i Hudiksvall

Tyck till om sidan

Skicka en kommentar till innehållsansvarig!




Skriv ut

Hudiksvall ska bli Sveriges bästa kommun att leva och verka i – med 50 000 invånare i kommunen varav 25 000 i staden år 2050