Hur är läget i pandemin? Det berättar kommundirektör Bengt Friberg om i den här filmen.
Den här kurvan som går lite upp och ner visar hur många som smittats av coronaviruset. Från när pandemin började tills nu.
Det är några höga toppar. Det är då som flest blev smittade. Vid julen i fjol. Under våren. Och nu är väldigt många smittade. Fler än någonsin förut under pandemin.
Smittan sprids väldigt snabbt.
Hur kan man skydda sig?
- Vaccinera dig
- Håll avstånd
- Tvätta händerna noga
- Stanna hemma om du är sjuk
- Man kan använda munskydd på ställen med trängsel
- Försök undvika att träffa mycket folk
Vi hoppas att smittspridningen minskar snart. Håll ut!
